Always crashing in the same car

Texte français
Les œuvres de Sarah Degenhardt s’interrogent sur ce à quoi peut ressembler une toute autre expérience de l’espace. Une expérience qui n’établit pas d’abord un système de coordonnées, une boîte-monde, pour déduire de sa grille les plus petites unités du paysage, du lieu et des corps. Ses œuvres sont au contraire conscientes, au meilleur sens du terme, du vertige qui frappe tous les voyageurs. Ce léger tremblement des horizons, lorsque des points fixes clairs deviennent des seuils de transition.

Ce qui apparaît comme surfaces spatiales dans ses travaux vidéo est ralenti, liquéfié, déplacé, et avec eux nos corps qui tentent de se retrouver. Les œuvres nous invitent à prendre au sérieux le bruit incessant du ressac, à nous exercer à penser notre place dans le monde à partir de notre propre situation, de nous voir ensemble comme portés et rejetés par des courants. Et d’accepter les repères fixes, tels que nous les avions gravés dans l’espace, comme des moments fragiles. 3

Il est donc approprié que l’exposition cite dans son titre une chanson de David Bowie
« Always crashing in the same car », une chanson dans laquelle un événement traumatique du chanteur ne fait pas seulement sortir le temps de sa linéarité et l’envoie dans une répétition incessante, mais au fil du temps l’espace s’effondre également, le réduisant à un garage dans lequel Bowie continue à tourner à toute vitesse autour de son propre globe effondré. Sous une forme moins dramatique, nous connaissons peut-être tous le sentiment qui nous touche ainsi également dans les travaux de Sarah Degenhardt, la recherche d’une relation, d’une localisation de nos expériences par rapport aux géographies anonymes.
Lukas Picard

Lukas Picard a étudié l’art libre à Karlsruhe et Reykjavik, ainsi que l’histoire de l’art et les sciences des médias à Francfort. Il s’intéresse principalement aux thèmes de la tendresse, de la fatigue et des mondes numériques.

1 Serres, Michel : Les cinq sens
2 Flusser, Vilem : Räume, dans : Heidemarie Seblatnig (éd.) : außen räume innen räume. L’évolution de la notion d’espace à l’ère des médias électroniques.
3 La situation et le savoir situé sont des concepts développés par Donna Haraway. Il s’agit pour elle de montrer que ce que nous pouvons savoir, demander et percevoir est toujours marqué par nos propres conditionnements, préjugés et contextes sociaux. Le savoir ne peut pas être transcendant et universel, il ne peut être saisi et rejeté que dans le cadre d’une révision permanente et d’une discussion commune.

English text
«The traveller recounts the details, challenges and discoveries of their wanderings over local trails, naming contingencies, trickling away like time itself.» 1

There is no box that the sea fits into

Rocking on the moving surface of the sea, in the azure murmur and hiss of the waves, tossed here and there, I learned as a child: when you feel dizzy, keep your gaze fixed on the horizon! Anchoring your vision there, the agitated spray calms down. The horizon becomes the secure axis of a coordinate system, the foundation of a space over which we span, a space like a pale box that houses the sea. The dizziness vanishes.

My mundane attempt to escape seasickness stands for a mode of thinking that locks space «into a low box», as Flusser calls it; a box «that sits on thefloorandthroughwhichtimeblowstowardsthefuture».2 Flusser does not want a world of congealed geometries through which linear time, history, rushes forward like an incessant wind. For in such a world, the inhabitants think of themselves as uninvolved observers, independent of their place.

Sarah Degenhardt’s work is concerned with the question of what a very different experience of space might look like. An experience that does not first apply a coordinate system, a world box, in order to infer from its grid the smaller units of landscape, place and bodies. Instead, her works are aware, in the best sense, of the vertigo that afflicts every traveller. That slight tremor of horizons when clear fixed points become thresholds of transition.

What appears as a spatial surface in her videos is slowed down, lique- fied, shifted, and with them our bodies that try to find themselves again. The works ask us to take seriously the incessant sound of the surf, to practice what it means to think of our place in the world from our own situatedness, to see ourselves collectively as carried and discarded by currents. And to accept the fixed orientations we carve into space as fragile moments. 3

It is fitting that the exhibition’s title quotes a song by David Bowie, «Always crashing in the same car», a song in which a traumatic event
of the singer not only lifts time out of its linearity and sends it into repetition, but also collapses space with time, shrinking it to a garage in which Bowie continues to circle his own collapsed globe at full speed. In less dramatic terms, perhaps we all know the feeling that so touches us in Sarah Degenhardt’s work, the search for a relationship, a location of our experiences in relation to the anonymous geographies.

Lukas Picard
Lukas Picard studied free art in Karlsruhe and Reykjavik, as well as art history and media studies in Frankfurt, he is primarily concerned with the themes of tenderness, fatigue and digital worlds.

1 Serres, Michel: The five senses
2 Flusser, Vilem: Spaces
3 Situatedness and situated knowledge are concepts developed by Donna Haraway. Her aim is to show that what we know, ask and perceive is always shaped by our own conditions, prejudices and social context. Knowledge cannot be transcendent and universal, but can only be grasped and discarded in constant revision and shared conversation.